В банята се къпем, но и пеем, забавляваме се, сърфираме в интернет…

Банята не е това, което беше. Тя все повече излиза от стереотипа на помещение, ползвано единствено за хигиена. Тази тенденция се доказва от резултатите от общоевропейско потребителско проучване на Ideal Standard, част от което се проведе и в България. Банята е съкровено, лично пространство, което, все по-често се приема като стая за красота, игра, отмора и интимни моменти. Оказва се, че това е една от най-многофункционалните стаи в дома, където хората се отпускат и разтоварват, подготвят се за излизане, планират вечерта си, споделят тайни с огледалото, играят с децата си. Отговорите на участвалите в анкетата подкрепят философията на Ideal Standard, въплътена в новото мото  „Вдъхновени от реалния живот”.

Проучването беше извършено онлайн, от компанията за проучвания „Синовейт”, по поръчка на Ideal Standard. Допитването обхвана над 4000 потребители на възраст от 15 до 75 години, от 11 европейски страни – България, Германия, Франция, Испания, Италия, Гърция, Белгия, Нидерландия, Русия, Ирландия и Великобритания. Обхванати бяха 5 възрастови групи в диапазона 15 – 75 години. Въпросите бяха от типа на: Какво правите в банята; Защо и как прекарвате времето си там и др.  Някои от отговорите са повече от любопитни и изненадващи, като например – свиренето на китара, танцуването, къпането на домашни любимци или пък миенето на автомобилни части. И всичко това, не някъде другаде, а точно в банята.

От проучването разбираме, че значително се е увеличило „личното време”, което се прекарва в банята.  Най-често хората използват банята като „салон за красота” – за оглеждане в огледалото (45%) и подготовка за специална вечер навън (39%), както и като стая за разтоварване от ежедневието (38%).  Резултатите показват, че българите, най-често използваме банята за „съживяване и освежаване” – 79% от запитаните посочват, че банята е най-подходящото място, където могат да се освежат, 51% се оттеглят там, за да се отърсят от умората на ежедневието, а 27% търсят усамотение. Едва 12% от запитаните българи се приготвят в банята за излизане вечер и само 16% се подготвят там за среща. Съвсем различно изглеждат нещата при младите хора във Франция. Те най-често превръщат банята в стая за красота – 81% от отговорилите се приготвят в банята преди излизане вечер, а 68% за предстояща среща. 50% от участвалите в проучването смятат, че банята предлага най-добрите условия да се подготвят  преди да се видят с любимия човек.

Голяма част от участниците в проучването смятат, че банята е място за уединение, размисъл, почивка и удоволствие, което отново подчертава тенденцията за превръщане на банята в съкровено, лично пространство. Банята се е превърнала в интегрирана част от жизненото пространство на хората, където те намират необходимите условия и се отдават на разнообразни дейности.

Любопитно е, че от всички участвали в проучването, 13% от мъжете и 8% от жените, твърдят, че банята е мястото, където се избавят от махмурлука. За руснаците банята е много популярно място за възстановяване след тежка вечер – 18% от участниците в проучването потвърждават, че нищо не може да ги избави от махмурлука, така, както един добър душ.

Интересни са резултатите по отношение на необичайните дейности в банята, най-често свързани със забавления. Един на всеки шест европейци се отдава на романтични изживявания в банята си в продължение на около 30 минути на месец. Един на всеки от анкетираните родители използва банята за игри с децата. 38% от участниците в проучването споделят, че обичат да четат книга, вестник или списание в банята. Италианците четат най-много (65%), а холандците значително по-малко(17%). 27% от всички се наслаждават на акустиката в банята с пеене. Оказва се, че ние, българите, сме сред най-големите любители на пеенето в банята – цели 37%. Други популярни забавления в банята са и слушането на музика (26%), говоренето по телефона (24%) и писането на SMS-и (23%). Младите хора между 15-20 и 21-30 най-често извършват такива дейности, сред които се срещат и сърфиране в интернет, проверка на електронната поща от мобилен телефон и др.

Болшинството от хората използват банята за обичайни дейности като хигиенизиране (96%), бръснене (78%) и оглеждане на външния вид в огледалото (75%). След тях се нареждат регулярни дейности като рязане на нокти (52%), проверка на теглото (45%) и различни ритуали за разкрасяване (42%).

На въпроса „Защо в банята?”, най-често срещаните отговори сред запитаните са уединението, наличието на необходимите продукти и оборудване, наличността на вода, тихата обстановка.

Дейвид Хамил, Председател на на Борда на директорите на „Идеал Стандарт Интернешънъл”:

Проучването не само разкрива нарастващото значение на „личното време”  в банята, то показва че много потребители оценяват банята като динамична, забавна и разностранна среда, в която могат да се отдадат на разнообразни дейности. Някои от най-необикновените неща, които хората правят в банята, са да свирят на китара, да танцуват, да къпят домашните си любимци и дори да мият автомобилни части! Банята се смята за една от най-многофункционалните стаи в дома, където хората се отпускат и разтоварват, планират вечерта си, споделят тайни с огледалото, чувстват се отново хора… Списъкът е безкраен. Това ни помага да разгърнем нашата философия за създаване на решения за баня, които са наистина вдъхновени от реалния живот и различните нужди и желания на всеки етап от него”.

Една мисъл “В банята се къпем, но и пеем, забавляваме се, сърфираме в интернет…

  1. Разбира се, че пеем. Та то това е едно от най-прекрасните забавления в това помещение. Що се отнася до технологиите те няма как да не подминат банята като едно от най-свещените места за всеки един от нас в дома 🙂

Comments are closed.