Интервю с Ахим Пол – Председател на творческото жури на конкурса Ideal Standard Баня на годината 2012 и управляващ партньор на водещото дизайнерско студио в областта на индустриалния дизайн Artefakt
Ахим Пол е управляващ партньор на водещото дизайнерско студио в областта на индустриалния дизайн Artefakt. Завършил е индустриален дизайн в Университета по приложни науки в Дармщат през 1989 г. и по-късно същата година основава Artefakt заедно с Томас Фигел, с когото си партнират до ден днешен. През последните 10 години Ахим и неговият екип работят в тясно сътрудничество с Идеал Стандарт Интернешънъл по над 90 проекта. Сред по-значимите колекции са Moments, Tonic, Daylight, Active, Senses, SimplyU, Melange, Ceraplus, Attitude, Ultraflat и Slimline. Дизайнът на Artefakt е получил досега множество международни награди като над 70% от развитите и реализирани продуктови проекти на студиото са били наградени. Сред тях са продукти от сериите Melange, SimplyU на Ideal Standard, както и велосипеда Cranyon Speedmax CF (използван от състезатели по триатлон), офис мебелни системи на Planmoebel, опаковки за различни козметични продукти и др.
Ахим Пол ще бъде специален гост на финалните събития на конкурса Ideal Standard Баня на годината 2012 – като председател на творческотo жури ще участва в определяне на победителите, а на следващия ден ни очаква открита презентация от него на тема „Trends World Europe“. Нека ви го представим в едно вдъхновяващо интервю.
Какво ви вдъхновява при реализация на вашите проекти? Как протича процесът по създаване на нови продукти?
На първо място вярвам, че човек трябва да обича работата си. Обичам да създавам продукти, които хората пазят и оценяват за дълго време. Много малко са тези продукти в ежедневието ни, но като се замислите може би най-голямата концентрация от тях са в банята! Затова уважавам хората, които купуват нашите продукти, а аз се опитвам да си представя техните нужди, когато работя.
В процеса на създаване на един дизайн обикновено вдъхновението ми идва в следствие на пряко или косвено взаимодействие с обкръжаващия свят, което в крайна сметка довежда до създаването на нещо ново.
Промишленият и интериорния дизайн се различават по своята функция. Интериорният основно се опитва да пресъздаде емоция, използвайки създадени вече решения. При промишления дизайн много често пред вас имате един много сложен пъзел, които изисква разрешаването на много проблеми преди да се стигне до успешен край. Там имате нужда от подходящи материали, технологии, производител и дори точното време за постигане на емоционално послание.
Понякога някои от идеите в съзнанието ни изпреварват възможностите на пазара. Тогава просто ги оставяме да отлежат докато не намерим подходящото решение. В Artefakt работим така, че крайният продукт да е симбиоза между емоция и функция. Защото такъв продукт обогатява ежедневието дълго време.
Коя е любимата ви част в дизайна на банята? Санитарен фаянс, мебели и аксесоари, батерии, и т.н.?
Вярвам, че дизайнът на една баня трябва да отговаря на начина на живот на потребителя, за да може да се превърне в предпочитано пространство от дома. Обичам цялостния завършен продукт – тогава, когато дизайнът на банята е достатъчно вдъхновяващ, а създадените от нас продукти са част от цялостна концепция. Обичам да работя с керамика. Това е естествен материал, който има способността да изглежда мек или твърд, емоционално или чисто, дори естествено или синтетично. Керамиката е идеалният материал, с който може да реализирате своята дизайнерска визия.
Кой е любимият дизайн, който сте правили за Ideal Standard?
Колекцията SimplyU. Тя пряко обслужва това, което току що споменах – различните нужди и вкусове на потребителите
Какви, според вас, са основните тенденции в областта на дизайн на банята?
Ще си позволя да ги изброя като допълня с коментар:
Иновации: баните ще стават все по-дигитализирани, за да може по-персонално да отговаря на навиците на ползвателите си. Разбира се, за да стане масова практика всичко това ще трябва да бъде произведено на цена, която повече хора да могат да си позволят.
Стил: Дизайнът да е максимално изчистен и същевременно по-емоционален. Бъдещият предпочитан цвят ще е предимно в бял нюанс, предимно с гланцов отенък в комбинация с естествени материали като дърво и стъкло. Разбира се може да има някакъв друг цвят, но е по-вероятно той да бъде като акцент.
Здраве и уелнес: Потребителите не се нуждаят от префърцунени и сложни продукти за баня. Желанието им е тези продукти да задоволяват основните им нужди, за да отпуснат и да преживеят емоции в своята баня.
Удобство / комфорт: Със застаряващо поколение на Стария континент, мисля че вече мислим в посока, която съчетава функционалност и елегантен дизайн.
Използването на материали: Предвиждам употребата на два вида материали. Високотехнологични, като например меката пяна, както и по-естествени елементи в банята като дървото и стъклото. Със сигурност голям акцент ще пада върху екологично чистите материали.
Търговия: Важно е да питаме потребителите какво искат, за да можем да направим след това живота на архитектите и строителите (разбира се и на крайните клиенти) по-лесен при пускането на модулни продукти.
Какво мислите, че ще бъде следващото голямо нещо в банята?
Вече споделих виждането си за това, че дизайнът в банята ще върви към по-емоционален стил. Но следващото голямо нещо вярвам, че ще са „зелените“ технологии в банята. От години говорим за това, но сега може би е време да го направим по-сериозно! Ако можем да получаваме данни за изразходваните от нас разходи за енергия и вода ще можем да направим големи икономически и екологични промени. Ще можем да задаваме не просто своите предпочитания в домовете ни, но и в офис сградите, където някой отговорник по контрола на изразходваните ресурси може да следи, контролира и оптимизира разходите чрез централно управление (температура, налягане и т.н.).
Смятате ли, че вече е налице повишеното внимание върху екологичния дизайн? Потребителите склонни ли са да плащат повече за това?
Все повече потребителите са склонни да платят повече за екологично чисти продукти за баня. Причината, която ги мотивира в краткосрочен план, е все по-нарастващата съвест в тях за опазване на околната среда на планетата. В дългосрочен план обаче цената ще бъде основната причина. След 15 години със сигурност техните Бани ще са платили за себе си няколко пъти.
Какво ще кажете за интеграцията на дигитални устройства в банята? Виждате ли тази тенденция да набира скорост допълнително?
Едно е сигурно – дигиталното оборудване може да ни осигури неочакван комфорт. Представете си да можете да запаметите силата на светлината в банята си или температурата и обема на водата във вашата вана. Хората вече започват да свикват да използват таймер и дистанционно управление в банята.
Какво ще посъветвате хората, които скоро ще избират нова оборудване за баня?
Най-важното нещо е да си изберат продукти, които ще обичат повече от няколко месеца. Ако търсите мебели – изберете опции за съхранение, които можете да персонализирате. Гъвкави, интелигентни системи с възможност за промяна на външния вид.
Кой е вашият най-добър продуктов дизайн?
Може би дизайн на едно плоско поддушово корито, което разработихме преди 20 години. Това беше вторият ни продукт, който успяхме да създадем в Artefakt, но и първото подобно корито в света. Регистрираме продукта с патент и в продължение на няколко години успяхме да държим конкуренцията на разстояние. Това определено беше крайъгълен камък в началото на кариерата ни.
***
Очаквайте скоро информация за гостуването на Ахим Пол в България, по повод финалните събития на конкурса Ideal Standard Баня на годината 2012. Следете FB страницата „Ideal Standard Баня на годината“, за да научавате първи новините.
под екологичен дизайн според мен трябва да разбираме не толкова, че продуктите и материалите с които е направена банята са екологични, колкото че дава възможност за по-природосъобразно ползване самата баня и ограничава замърсяването на околната среда. маргарита