Ideal Standard разкри резултатите от революционно неврологично изследване как мозъкът възприема и интерпретира красотата.
Изследването, в което са комбинирани електроенцелографично (ЕЕГ) сканиране и онлайн проучване, изучава конфликта на мозъчните преживявания при представяне на естетично красиви продукти, но бедни на функции. Това явление е наречено „естетически дисонанс“.
Изследвани са отговорите на 1400 души. Ето някои от резултатите:
- Колкото по-красив ни се вижда един продукт, толкова по-функционален смятаме, че е той.
- Продукти, които първоначално са смятани за красиви, впоследствие заради по-малката им функционалност не се възприемат за красиви
- Намалената активност в ростралния префронтален кортекс («областта, в която се разпознава красотата» в мозъка) може да има продължителен ефект и за в бъдеще, така че обекти с по-ниска функционалност са възприемани като не толкова красиви
Изследването на Ideal Standard е проведено от Mindlab, център за неврологични изследвания, в Брайтън, Англия. Резултатите са анализирани от невролога Д-р Джак Люис, експерт в образна диагностика на мозъка.
„Ако следваме логиката, не би трябвало да има връзка между това колко е красив един предмет и колко добре функционира той”, заяви д-р Люис.
„Но изследването показва, че ако категоризираме един предмет за красив, а се оказва, че не функционира добре, то нивото на електрическа активност намалява в областта на мозъка, свързана с възприемане на красотата”, обясни той.
„Така че ако един красив предмет не функционира добре, то ние не го смятаме вече за красив. Ако пък един обикновен на пръв поглед продукт функционира добре, то ние го възприемаме като по-красиво изглеждащ”.
„Този феномен се нарича „естетически дисонанс””, посочи д-р Люис. „Той описва какво се случва в мозъка, когато има конфликт между възприемане за красота и функционалност”.
Резултатите имат изключително голямо влияние върху дизайнерската общност.
„Това, което дизайнерите интуитивно разбират, е, че има много тясна връзка между функционалността на един продукт и възприемането му като красив. А сега, това е доказано и научно”, заяви Дик Пауъл, световнопризнат дизайнер, носител на престижни награди, съосновател на водещото дизайнерско студио Seymourpowell.
„Изследването ще даде възможност на производителите и брандовете за оспорване на естетическите препоръки на техните дизайнери, ако тези препоръки компрометират функционалността. Знанието ще придвижи напред индустрията да създава продукти, които работят също толкова добре, колкото изглеждат”.
Джорди Касорла, Вицепрезидент Търговска дейност Идеал Стандарт Интернешънъл, заяви: „В Ideal Standard ние винаги се стремим форма и функция да вървят ръка за ръка. Това проучване, за първи път, показва как формата и функцията си взаимодействат в съзнанието на потребителя”.
„С изследването ние демонстрираме нашия траен ангажимент да предлагаме продукти, които имат стил, обвързан с функционалността и предлагащ „Красиво използване на пространството“.”